Krijimi letrar mbetet ndërmarrje e pamundur, një absurditet që arrin të sendërtohet vetëm si pasojë e humbjes së kujtesës hyjnore të individit, i cili për pasojë e pandeh veten si autor. Bhagwan Shree, spiritualist i madh indian, thotë se ai që ekziston përnjëmend është arti e jo artisti. Të vetëndjerët autor i veprës letrare, është kurrgjë më shumë se iluzion. Letërsia është ngjarja, ndërsa njeriu është thjesht përçuesi i saj, pra teli që përcjell rrymën dhe jo rryma, tabela që tregon rrugën dhe jo rruga.
Sigurisht, ka diçka që e quajmë proces i krijimit letrar, sado që ky term s’më pëlqen asfare, prejse mëton ta paraqesë magjinë e krijimit si diçka që është e mundur të kumtohet e të perceptohet nëpërmjet një metode analitike. Sipas meje, gjithçka letrare e ka fillesën tek realiteti i gjallë. Mund të shkruash për gjëra që nuk ekzistojnë më, por meqë ti që shkruan je gjallë, realiteti mbetet prore i pranishëm. Vërtetë që letërsia është një pasqyrë e realitetit, qoftë edhe si formë konvekse e pasqyrimit. Me t’u larguar objekti, zhduket edhe pasqyrimi.
Për mua realiteti është një term i gjerë, jashtë të cilit nuk mbetet asgjë që mund t’i përkasë botës së vetëdijes a nënvetëdijes, së dukshmes a së padukshmes, ëndrrës apo zhgjëndrrës, përjetimeve horizontale apo vertikale. Realiteti është Zot. Pra, të flasësh për realitetin, ke folur për Zotin, e anasjelltas. Nuk ma ka ënda të shkruaj drejtpërdrejt për pjesën e dukshme të realitetit, po për vatrat ku mbruhet ky realitet. Më pëlqen të zbres në thellësi. Nuk më mjafton mahnitja që shkakton pema, por dua të mrekullohem me rrënjët, me pjesën e padukshme që bën të mundur ekzistencën e pemës. Ka gjithmonë diçka përtej asaj që mund të kapim me shqisat tona. Realiteti i njëmendtë është ai që ne nuk arrijmë ta kapim përmes shqisave. Tek romani im Pesë gardianë, jam përpjekur të shtjelloj pikërisht këtë lloj perceptimi: që realiteti i njëmendtë është nënvetëdija. Nëse të gjithë mund të mahniten nga një ortek që bie, mahnitem po ashtu edhe unë, por ajo që më intereson ta kem objekt të letërsisë sime, është fija e flokut që është përzgjedhur për të krijuar ortekun. Në njëfarë kuptimi, nuk më interesojnë gjërat e mëdha por të voglat, të cilat nën këndvështrimin tim, vetëm të vogla nuk janë. Është pak a shumë si mënyra me të cilën i qasemi një femre: nuk mund t’i them se ka sy plot dritë, se ka lëkurë të lëmuar, se ka flokë të bukur, se ka trup të mahnitshëm, se ka vetulla të harkuara etj, sepse këto ia ka thënë çdo mashkull i rëndomtë që e ka parë, por duhet t’i vësh në dukje cilësi të tjera që ajo as që e di se i ka. Vlera nuk qëndron edhe aq tek objekti, sa tek mënyra se si i qasemi, tek këndvështrimi ynë shpirtëror. Në vizionin tim krijues, nuk ka “gjëra të mëdha”, ose thënë ndryshe gjëra që gabimisht janë quajtur të mëdha. Njësia elementare që bën të mundur ekzistencën e universit material, është atomi. Çdo gjë, çdo gjallesë, çdo elefant e çdo mizë, çdo eukalipt apo fije
Më pëlqen të peshkoj fragmente realiteti që askush nuk i vë re. Nuk e di sa ia dal, por është kjo ajo çfarë kërkoj. Le të themi, përpiqem që nëpërmjet një cope të thyer të rikrijoj tërë vazon, ashtu si paleontologu ia
Ajo që mëtoj të bëj në një tekst letrar është rrëfimi i ndjesisë. Nëse ka një rrëfim që ka të bëjë me një ngjarje, ndodhi, etj, ajo që unë përpiqem të bëj është historia e ndjesive. Realiteti fizik është thjesht një shkas, një pikënisje për të mbërritur në një realitet më të epërm, transhendental. Nëse flas për një pemë, s’kam parasysh drejtpërdrejtë efektin që më shkakton soditja e saj, por pemën si simbol, si rrënjë, pra zanafillë, si lartësi, pra vertikalitet e perceptim hyjnor, si blerim, pra si jetë, gjallim, ekzistencë e pastër etj. Nëse paraqes një udhëtar që ecën, kam parasysh udhën e jetës, qëllimin e jetës, dëshirën për lëvizje e ndryshim. Nëse flas për pusin, kam parasysh thellësinë dhe sfidën ndaj sipërfaqësisë e shterpësisë shpirtërore. Pra, gjërat nuk janë ato që duken, por ato që rezultojnë pas udhëtimit që bëjnë në labirintin tim shpirtëror. Unë besoj se njeriu i di të gjitha dhe përmban brenda vetes gjithçka. Kjo mund të duket marrëzi, por në fakt është një e vërtetë që na është pohuar e dëshmuar në mënyra të panumërta prej Zotit të madhërishëm. Besoj në Zotin dhe në idenë se gjithë ç’kemi e ç’ndjejmë e kemi dhuratë nga ai. Ky besim më ka ndihmuar të shoh përtej trajtave të dukshme e iluzioneve pamore. Ka ca kohë që nuk më intereson leximi i letërsisë. Mbase është thjesht një fazë kalimtare që ka të bëjë me hedhjen në një stad të ri perceptimi, por ajo që dua të them është: më pëlqen të lexoj pafundësisht spiritualizëm si Tao, Zen, Induizëm, dhe adhuroj misticizmin e dijen ezoterike që ka të bëjë me të fshehtat e ekzistencës njerëzore e të krijimit. Mendoj se kjo është dija e njëmendtë. Të lexoj kësi gjërash e të shkruaj letërsi, është një zgjedhje që, përveçse më pëlqen, më jep mundësinë të shfaqem i veçantë në letërsinë shqipe. Kjo që them s’është as arrogancë e as mendjemadhësi, por thjesht vetëdije. Të gjithë njerëzit e kësaj bote janë të veçantë dhe unikë, por fatkeqësisht, pjesa dërrmuese e tyre nuk e marrin kurrë vesh këtë: lindin, jetojnë, vdesin, por nuk e dinë kurrë që janë të veçantë. Simbas meje, gjithçka ka vlerë nëse synon vetëdijen, ashtu si lumenjtë detin. Dija nuk është qëllim më vete, por një udhë për të na çuar tek vetëdija, e cila është një nga pak gjërat që kanë përnjëmend kuptim. Nëse ajo që njerëzit quajnë dije, nuk i çon te vetëdija, pse vallë i japin aq rëndësi? Por dija e vërtetë, ajo për të cilën fola më sipër, të çon që ç’ke me të tek vetëdija.
Duke u rikthyer në temë, mendoj se është shumë e vështirë të flasësh për procesin krijues, sepse bëhet fjalë për një udhëtim metafizik të cilit askush nuk është në gjendje t’i shkojë deri në fund. Dijen mbi procesin krijues nuk e zotërojmë, por zotërohemi prej saj. Prej këtu, si mund të flasim për të? Shumë shumë mund të hedhim disa hapa, sa për të krijuar një ide se në ç’drejtim shkon rruga jonë. Fjala udhëton shumë brenda nesh për të dalë në dritë, e madje jo gjithmonë është fjalë ajo që udhëton: mund të jetë tingull, ngjyrë, ndjenjë vetmie, frikë, hare apo pëshpërimë hyjnore. Nuk e dimë ç’është. Askush nuk e di. E thamë, të flasësh për krijimin, do të thotë të flasësh për krimin, por në një kuptim të lartë do të thotë të flasësh për Zotin. Si i vetmi Krijues i çdo gjëje që shohim, ndjejmë, perceptojmë apo fantazojmë. Të flasësh për krijimin artistik pa pasur parasysh Zotin, është e pamundur të jesh artist i njëmendtë.
Në zanafillën e vet, letërsia e njëmendtë ka qenë e mbetet fakt ezoterik. Nuk e kemi fjalën, por është fjala ajo që na ka ne. S’e pushtojmë, por pushtohemi prej saj. Pavarësisht faktit nëse ne e duam apo jo, e rëndësishme mbetet se sa na do ajo ne. Kur e shkruaj, fjala sjell me vete vuajtje të madhe, por nëse s’e shkruaj, vuajtja është edhe më e madhe. Personalisht, shkruaj kur nuk kam rrugë tjetër. Nëse kam një mundësi për të mos shkruar, e shfrytëzoj në dobi të jetës së gjallë, të cilën e adhuroj. Shkrimtar nuk është zanat, por gjendje shpirtërore, si për shembull hareja apo mërzia, një gjendje që shfaqet e zhduket papritur, në mënyrë misterioze. Ai që mbetet e duhet të mbetet gjithmonë është njeriu. Dhe është bukur kështu. Nëse njeriu nuk jeton, shkrimtari nuk shfaqet. Dhe them se herë mbas here bën mirë të shfaqet, si një trajtë modeste që dëshmon se krijimi dhe KRIJIMI janë e njëjta gjë.
2 komente:
SUPREME! SHPETIM JE NJE TITANIK NE NGJITJE PREJ BOTES NANUJORE FEMNORE!!!
Me shume se titanik Shpetimi eshte aisberg ku perplasen e fundosen anijet e mediokritetit.
Posto një koment